مرحله یک

ستایش خدا

تمام ستایش ها ، فقط مخصوص خدای تربیت کننده جهانیان است

ترتیل

ترجمه گویا

آزمون

رب : مالكى است كه امر مملوك خود را تدبير كند عالمین : مراد عوالم انس و جن ، و جماعتهاى آنان است

حمد : به معناى ثنا و ستايش در برابر عمل جميلى است كه ثنا شونده به اختيار خود انجام داده ، بخلاف كلمه (مدح ) كه هم اين ثنا را شامل مي شود، و هم ثناى بر عمل غير اختيارى را، مثلا گفته مى شود (من فلانى را در برابر كرامتى كه دارد حمد و مدح كردم ) ولى در مورد تلالوء يك مرواريد، و يا بوى خوش يك گل نمى گوئيم آن را حمد كردم بلكه تنها مى توانيم بگوئيم (آن را مدح كردم )

صفات متقین

به غیب ایمان دارند

نماز را برپا می دارند

و از آنچه ما به آنها روزی دادیم، انفاق می کنند

ترتیل

ترجمه گویا

آزمون

بالغيب: كلمه غيب بر خلاف شهادت ، عبارتست از چيزي كه در تحت حس و درك آدمى قرار ندارد، و آن عبارتست از خداى سبحان ، و آيات كبراى او، كه همه از حواس ما غايبند، و يكى از آنها وحى است

ايمان معنائى است داراى مراتبى بسيار . چون اذعان و اعتقاد، گاهى به خود چيزى پيدا مي شود و تنها اثر وجود آن چيز بر آن اعتقاد مترتب مي شود، و گاهى از اين شديدتر است ، به طوريكه به پاره اى لوازم آن نيز متعلق مى گردد و گاهى از اين نيز شديدتر مي شود، و به همه لوازم آن متعلق می شود، و از همين جا نتيجه مى گيريم : كه مؤمنين هم در اعتقادشان بغيب و به خداى حاضر و ناظر و بروز جزاى او در يك طبقه نيستند، بلكه طبقات مختلفى دارند

نصیحت بی فایده

قطعا کسانی که کافر شدند

برایشان فرقی نمی کند

آنان را بترسانی یا نترسانی

ایمان نخواهند آورد

ترتیل

ترجمه گویا

آزمون

معناى لغوى «كفر»، پوشش و پوشاندن است. از اين رو مردم عرب، شب را «كافر» مى‌گويند؛ زيرا اشياء را مى‌پوشاند و پنهان مى‌كند و نيز به كشاورز كه بر زمين بذر مى‌پاشد و بذرها را در آن پنهان مى‌سازد کافر می گویند

کفروا: آنهایی كه در امر دين عناد و لجاجت بخرج داده در دشمنى با دين خدا از هيچ كوشش و كارشكنى كوتاهى نكردند، تا آنجا كه خداي تعالى در جنگ بدر و ساير غزوات تا آخرين نفرشان را هلاك كرد مؤيد اين احتمال تعبير (يكسان است چه ايشان را انذار بكنى و چه نكنى ) است ، چون اگر بخواهيم مورد گفتگوى در اين جمله را همه طبقات كفار بدانيم ، ملتزم باين شده ايم كه باب هدايت بكلى مسدود است ، و اصلا آمدن پيامبر اسلام سودى بحال هيچ كافرى ندارد، و حال آنكه قرآن كريم ببانگ بلند بر خلاف اين گواهى می دهد